Fotoalbum

Der laves en form for velsignelse. Redskaber, håndværker og huset. Dette skal gøres inden man går igang.

Der laves havn.

Fiskerne glæder sig.

Nabokonen med sit første barnebarn.

lille Matæus.

Karuna har være på visit hos vores Ambassadør i Delhi Freddy Svane.

Varsel om en slange kunne have stoppet renovering af Kommandantens hus i Trankebar.

Regntiden er netop overstået fortæller Poul Petersen som er formand i foreningen Trankebar. Nu kunne vi endelig komme i gang med renoveringen af den sidste del af Kommandantgården.

Et møde mellem vores hindu- murermester gav en diskussion mellem ham og vores byggeleder Mr.Sankar . Problemet var en slange som for nogle dage siden havde begivet sig ind i bygningen. Det tog man som et dårligt varsel. Flere af Dronningegades beboere kunne dog fortælle at slangen var krøbet ud og havde begivet sig ind i andre huse.. Så det dårlige varsel blev afblæst og det næste skridt var at konsultere Hindu kalenderen for at se om tidspunktet var det rette til at begynde dagen efter.

Dagen efter blev der lavet Puja,  hvor alle håndværkerne og vi danske gæster kunne give velsignelse til guderne med ild , kokosnødder, bananer, ris og en rød prik i panden, hvorefter de første sten blev lagt til det nye byggeri. Så var bygningen indviet med gudernes velsignelse og renoveringen kunne påbegyndes. En tømrer og en flok arbejdere gik straks i gang med at fjerne dele af taget på bygningen der har ligget på Dronningensgade siden den danske kommandant Stricker fik sit hus i 1733.

Nu skal vi bare ud of finde penge så vi kan få huset renoveret fortæller Poul Petersen. Jeg håber at både Den Danske Stat og danske fonde og firmaer vil hjælpe os så vi kan få bygningen færdiggjort inden den store 400 års fejring af danskernes ankomst til Trankebar i 1620 - den 13. september 2020.

Fotos :  1. håndværkerne går i gang med at fjerne taget på Kommandantens hus.

2. Det laves Pudja.  Se første billed

KK foto.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''************************'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Kære Alle Medlemmer.

I skulle nu gerne havde fået en mail fra Jan om nyheder og lidt om betaling fra mig.

Desværre er der sneget sig en fejl ind, der er skrevet 500 år i   stedet for 400 år.   Nok er vi hurtige her i foreningen , men sååå hurtige er vi ikke.

Det må være PONGAL festivalen der trætter.

Jeg tror også jeg har glemt et par enkelte medlemmer, med  hensyn til betaling. Men dersom I ikke får en rykker, så har I betalt.

Mvh Karin

************************************************************************

Poul Petersen  Skriver.

Trankebar den 30. november 2019

Jeg sidder her i troperegnen godt beskyttet under taget på vores hvide hus i  Trankebar. Vi er 4 afsted fra vores forening i denne omgang. Knud og jeg bor  i vores hus. Anne -Dorthe og Sven-Erik "svømmer" ovre i Flora Cottage, hvor  taget mange steder er utæt.

Vi oplever mange strømafbrydelser både dag og nat. Bortset fra en pokkers  masse kraftig regn så går livet planmæssigt her i byen.

Den fiskerihavn som der har været planlagt gennem 10 år ser nu ud til at  blive realiseret. Store lastbiler kommer med kæmpe granitblokke der bliver  læsset af på 2 molehoveder fra morgen til aften. Havnen bliver lavet ud for  fiskernes auktionshal

Knud og jeg er startet på aftenundervisning af 36  9.klasses piger

ovre i Conventet hver dag efter at eleverne har været i skole fra 9 - 17.  Efter vore undervisning har pigerne aftenbøn i halvanden time...Det er et  drømmejob for en dansk lærer at have 36 topmotiverede elever.

I dag skal vi have en delegation til Karaikal for at købe materialer til at  hænge vores nye Fyns fotoudstilling op. De 29 fotos af en fynsk fotograf  skal hænges op på vores museums førstesal i det rum som vi også bruger til  undervisning når vi har besøgende i huset. Vi satser på at det sker inde vi  forlader Trankebar i næste uge.

På onsdag dagen før vi forlader Trankebar er det  planen at Trankebar får besøg af Commissioner of Archaeology fra Chennai som  iflg. kurator Basker på Dansborg har store planer med Guvernørboligen..Den  skal renoveres og i underetagen skal der være museum og på førstesalen et  informationscenter hvor studerende på computere kan studere historien.. en

form for bibliotek , fortalte Basker, men uden bøger.

Renovering af Kommandantens hus tør jeg næsten ikke spørge til da byggeri er  komplet umuligt før vi får en tørvejrsperiode af længere varighed

Endnu en hilsen fra Formanden

Sidste nyt fra Trankebar:

Tirsdag var Anne-Dorthe på tur i landsbyerne med den søster som tager sig af de udsatte kvinder. Anne- Dorthe var aftenens hovedperson hos ”vores” piger i Conventet. AD fortalte om sit live efter efterskolen for 30 år siden og om sin uddannelse som først skovfoged og senere sygeplejerske.. supergodt!

I dag onsdag har vi præsenteret den nye fotoudstilling ”Fynske billeder” for inviterede gæster. Som altid havde vi inviteret den lokale Presse og jeg undlod ikke at fortælle at vi ser frem til at få genetableret jernbanen fra Maiuram til Trankebar…Den var 28 km lang.. måske kan det påvirke politikerne mente prof. Lazar Som fungerede som tolk under forestillingen.

Det planlagte besøg af Commissioner of archealogy omkring Fort og Guvernørbolig blev aflyst. Knud mødte den lokale bibliotekar der kunne fortælle at hans bibliotek skal flyttes over i Guvernørhuset..

Her til formiddag modtog vi de nye foreningsblade som bliver udsendt fra Trankebar dette år. Da portoen er under det halve af hvad Post nord skal have for at udsende dem. Udover det fik vi invitationen til 2020 fejringen på tamil. – den skal vi have uddelt i morgen torsdag inden vi pakker..

Så nærmer hjemrejsen sig !!!!