Giedde tur kostede.

400 år ankomst

Gieddes tur til Ceylon  varede næsten 2 år. - Med et langt ophold først ved kap Verde. Hvor han nåede at kapre et par skibe. ( kan læses under Traktaten og Rejsen. ) Derefter til Ceylon.

Gidde må havde haft en engles tålmodighed. Eftersom han gang på gang troede at nu havde han nået det han var sat til at gøre. At få peber med hjem. - Men gang på gang blev han skuffet. Til slut var det Roland Crappe der fik sat ham på den rigtige kurs. -Trankebar.- Men også her måtte tålmodigheden bestå  sin prøve. Efter 4-5- måneder kom aftalen i hus. Danmark havde fået en handelsstation i Indien.

Nu er vi så nået det tidspunkt, hvor foreningen gerne vil fejre det med alle I andre. Vi har et sted i Sydindien, som vi deler med Indien, da historien ikke kun er vores, men også Indernes. Vi er glade for at befolkningen i Trankebar har taget os til sig. At de ikke føler vi er en byrde med vores tilstedeværelse, men  en hjælp.

Foreningen Fejre dette den 12. -13. 2020 i Trankebar. Se højskole program. - under besøg Trankebar.

Fejringen i Trankebar

400 års fejringen for den danske flådes ankomst til Trankebar i år 1620.

Hvor langt er vi kommet?

Knud Helles og Poul Petersen er netop hjemvendt fra Trankebar, hvor de har truffet aftaler med lokalbefolkningen, skoler, institutioner og officielle personer omkring fejringen den 12. og 13. september 2020.

Foreningens formand Poul Petersen fortæller:

Fejringen starter med et optog fra Landporten lørdag formiddag, hvor en lokal trommegruppe fra TBML College marcherer ned ad Kongensgade med Dannebrog i spidsen. Derefter marcherer de rundt om Paradepladsen og slutter af foran Dansk-Indisk kulturcenter, hvor vore 2 landes flag markerer det dansk-indiske samarbejde, der startede, da de første danske skibe den 13. september 1620 ankom til Coromandelkysten ved det lille fiskerleje Tharangambadi, som danskerne kaldte Trankebar.

Hele lørdagen er der sportsstævner med de lokale skoler i Trankebarområdet, hvor vi også håber, at danske skoler og foreninger deltager.

Om søndagen afvikles det officielle program.  (Se vedlagte foreløbige program for begge dage).

Vi har stadig meget plads i programmet til kulturelle indslag fra Danmark og vi håber, at både musikskoler, sangkor, teatergrupper og mange andre vil deltage og markere det fælles dansk/indiske samarbejde i vores gamle danske handelsstation, hvor Dannebrog vajede i 225 år fra 1620 til 1845.

Udover den scene på Paradepladsen, som Foreningen Trankebar har lejet til formålet, er der også plads i de lokale kirker i Trankebar til sang og musik for eks. i forbindelse med søndagsgudstjenesten om formiddagen i Zionskirken og Jerusalemskirken og i den katolske kirke uden for byporten.

Kun fantasien sætter grænse for de kulturelle indslag ved fejringen.

Foreningen Trankebar har udbudt et højskoleophold med deltagelse i fejringen som en del af programmet startende i ugen op til fejringen. For at få plads til de danske gæster, har vi lejet Royal House Guest House på Dronningensgade til overnatning og regner med spisning på terrassen af vores kulturcenter.

Arbejdet med renovering af Kommandantens hus fortsætter. Vi har løbende 6-8 lokale håndværkere i gang med byggeriet. Hvor langt vi når, og om vi bliver færdige inden fejringen, afhænger af donationer. Vi kan dog glæde os over, at vi fik den første del af Kommandantens gård, som rummer Trankebar Maritime Museum, færdig i 2017 og at vi dagligt har mange besøgende. Sidste år havde vi lidt over 11.000 gæster heraf mange skolebørn, som får indblik i Trankebars historie.

I 2017 fejrede vi indvielsen af Dansk-Indisk kulturcenter på Paradepladsen i Trankebar                                        med en indledende flagmarch ad Kongensgade til Paradepladsen.

Programmet for fejringen bliver løbende opdateret på Foreningen Trankebars hjemmeside : www. Foreningen-trankebar.dk og på foreningens Facebook side.

Vi glæder os til en stor fejring af det Dansk/Indiske samarbejde.

Bidrag til fejringen kan sendes til: poul@vestfynsefterskole.dk

Eller aftales på tlf. 40922637 . Poul Petersen.

Da vi indtil nu ikke har modtaget offentlig støtte til fejringen og de hidtidige udgifter har måttet bæres af vores lille forening, er ethvert bidrag til fejringen, stort eller småt, velkomment.

Det kan indbetales på foreningens konto i Nordea :

5630-0718832160  mærket  400 års fejringen

Mvh.