en fortælling om søfarten til Indien og Kina

Der er endnu ikke gang i Restaureringen.

Men det bliver måske i næste uge. Vi håber.

Lad os krydse alt hvad der kan krydses

Christianshavns kvarter
Anders Bjørn fortæller om skibsfarten til Trankebar og Kina. Ruban er fra Talmi Nadu og kender til Trankebar.
Trankebar er lagt i dvale af Corona. Den nye havn og fiskebådene.
Faderen Med udstyret på.
I alle Templer har man en historie om de gamle Guder. Hinduerne tror fuld og fast på at de kan hjælpe. Det samme gør katolikkerne; når de i Frankrig valfarter til Grotten med den hellige madonna som kan helbrede syge, lamme og gør de blinde seende.
Alle religioner har deres tro, hvor helbredelse kan ske fyldest. I Danmark har vi Volvomanden , Moses og mange forskellige som jeg ikke husker navne på. Men alt drejer sig om troen på at blive helbredt.  Kunne man denne kunst i gamle dage , blev man brændt på  Bålet.

Hinduerne har mange guder, som alle kan et eller andet.  Mennesker har et stort behov for at tro på noget. Og det skader vel ikke, tro kan som vi ved, jo flytte bjerge.
John Olafsson der oplevede netop det i 1622, at  Folk tilbad Guderne, som man dengang synes var mærkeligt.  Nu skriver vi 2020. Og stadig synes vi , at det er noget mærkeligt noget.
Man har næsten en gude fest året rundt. Muslimerne har deres, Katolikkerne en helt anden.
Den ene aften tilbeder de Shivar , laver musik og danser hele natten, i det ene Tempel, i det andet koger de ris på mælk, til mælken koger over og hælder det over guden. Alt sammen med højt musik. Idag er det bare med store højtaler på. Man er dog blevet enige om, at I Trankebar må man ikke have højtaler på efter kl.23.00.

Trommer må godt “ larme” hele natten igennem. Uden forstærker.

En hel uge danses der rundt i Trankebar gade. Med krukker på hovedet,  det er forskellige danser, efter ugen er omme kommer den sorte mand ud af templet om natten og danser i gaderne. Han har hele udstyret på Lange sorte slangekrøllet hår. En baby lignende  ting på armen, ( Det er nede i Angalaman templet, som ligger efter Guldsmedegade.  ). Den sorte mand skal blive derinde en hel dag til han nærmest er kommet i en anden verden. ( måske drukket for meget, han har hjælpere med sig, ) denne bestilling går i arv i en bestemt familie.  Så stimler folk sammen ved templet og venter på han skal komme ud.

Gudinden menes at have besat en mandlig Tempelpræst. Og bliver bragt i ekstase  alt imens trommerne hamrer derud af.  Han er iført kvindetøj, smykker og blomster. I det lange hår. I den ene hånd har han en trefork  i den anden bærer han noget der ligner et barn, hvor tarmene hænger ud af maven på bylten.
Det skal forstille gudindens blodtørstige Karakter.  —-  hun dyrkes som en magt, og for at hun ikke bliver alt for genstridig , må man give gaver og tilbede hende.   Der fortælles at gravide holder sig langt væk den aften hvor hun kommer ud og danser.  Jeg synes det er en ret uhyggelig oplevelse.
Samtidig virker det lidt komisk når man kender “manden” -  som besøger huset her. Hvad han selv tænker om denne forestilling ville jeg da gerne spørge ham om, hVis han overhovedet tænker over det.  Jeg har ikke et billed af ham som "guden", men jeg har da et af ham som han ser ud til daglig.

Han kommer i nat. Bare vi dog tør gå ud!!!!!!!!!!

Jeg har et billede af hans far der gik rundt i gaderne. Nu er det sønnens tur.
Det er en ære at være den gud som danser i en hel uge, og viser sig den sidste dag som den sorte mand. De andre dage danser han kun rundt. Et hård arbejde.

Den unge mand som har overtaget tjansen efter sin far , er en smuk ung mand, men efter de lange danseaftner, og den sidste dags dans, som den sorte gud. er der ikke meget over ham der, der udstråler at han er en gud. Men som han selv siger det giver gode penge.

Sorte mand.

Efter en uges dans, er kroppen og hovedet, ikke som han plejer.