Facebook: Foreningen Trankebar-indien

Ny bog

En kvindes liv i to verdensdele

- i første halvdel af 1800-tallet

Den 28. oktober 1791 blev barn nr. 688 - en lille pige - født på Den Kgl. Fødselsstiftelse i København.Moderen ville hverken opgive eget eller barnefaderens navn, den ret havde hun. Dagen efter rejste hun sig fra lejet og bar barnet til præsten, som døbte pigen: Frederiche Johanne – så forlod moderen bygningen med den lille bylt i armene og gik ud til en vogn, der kørte hende til havnen til et ventende skib. Det skulle føre hende og den lille nyfødte til Norge – undervejs så hun på den lille nye skabning og lovede sig selv, at hun ville gøre alt, hvad der stod i hendes magt, for at ”det lille pjevs” skulle overleve den hårde start på livet – ja, ikke nok med det - få et godt liv. Men hvordan mon det liv ville forme sig?

Et udsnit fra bogen:

En almindelig kvindes ualmindelige liv. - Den 9-årige pige Frederiche Johanne bor med sin mor, moster og en storebror på Kronborg slot. På slottet bor også kommandanten, hans hustru og hans voksne børn. De bor alle i samme fløj, kaldet Nordre Længe. Fortællingen begynder omkring det for Danmark så skæbnesvangre år 1801, hvor englænderne angriber København ved Slaget på Reden. Så følger Københavns bombardement i 1807, tabet af flåden og Napoleons hær af spaniolere i Danmark, dernæst 1813 statsbankerot og 1814 fredsslutning i Kiel, hvor Danmark mister Norge. Meget af dette, men også en opblomstring af kulturlivet i Danmark, bliver den unge pige vidne til gennem sin mor, som er meget tæt knyttet til kommandanten.

Herefter følger anden del af Frederiche Johannes liv, idet hun efter at være blevet gift med en nær slægtning rejser med ham og deres førstefødte til den danske koloni Trankebar. Her bliver hun indført i en vældig stor familiekreds. I den nye tilværelse møder Frederiche Johanne flere spændende og også fremmedartede oplevelser.

Birgit Thiim Strickers bog, en fortælling om Familien Stricker på Kronborg og Trankebar. --- Kan købes på Kronborg mødet.
Guvernørboligens udsigt!!!
Niels med sine gæster Knud tegner og fortæller.
Kulturcentret set fra Paradepladsen.
Taget på 2.etape. Loftet er blevet belagt med klinker. Forhåbentligt holder det varmen ude.
Fiskekoner samler muslingsskaller.De sælges til kalk forarbejdning.

Poul og Knud er nu vel ankommet til Trankebar. De er rundt for at se hvordan det står til. De ser på hvordan vi kan gribe sagen an, dersom vi skal starte renoveringen af selve hovedbygningen af Kommandantens hus. ( Indtil nu er det kun lagerbygningen vi har restaureret.) Desværre er selve Kommandantens hus faldet en del sammen. Sidebygningen kolapsede engang sidste år. Som så tog hjørnet af kommandantens hus, med sig i faldet. Der har været 2 arkitekter som kommer med et forslag, om hvordan det kan gøres, at opbygge huset.

Der er gæster i Flora, som bliver vist rundt af Knud.  Der komme 5 piger der kommer til danmark i november.  De er ude fra Lærerseminariet, som bestyres af Karuna i Konventet. Det vil jo være dejligt om de kom med til 400år på Kronborg.  Poul har sendt billeder hjem.

Se billeder under  kulturcenter 18.

MAn er startet med at rydde kirkegården for disse grimme tornebuske, som gror ind i ****. De er groet sig store på kun et halvt år. - Tak til sponsoren. - Et medlem som har stor "tilknytning ". Da halvdelen af graverne er hendes familie.

************************************************************************************************************************

Donation fra ØK s medarbejderfond på 200.000 kr. til vores forening.

Vi er nu godt i gang med at planlægge 400 års fejringen og henvender os nu til danske og indiske firmaer om støtte til projektet. Det sker med udsendelse af nedenstående brev og forskelligt materiale om Foreningen Trankebar og vores arbejde i Trankebar.

Hvis nogle af foreningens medlemmer kender firmaer eller private som kunne tænke sig at yde støtte til projektet, så send os lige en mail.

Foreningen Trankebar er en dansk forening, der har som formål at støtte relationen mellem Trankebar i Indien og Danmark.

I 2018 er det 400 år siden, at en flåde af danske skibe afsejlede fra København for at skabe handelsforbindelser i Asien. To år efter ankom skibene til Coromandel-kysten i Sydøstindien, hvor man lejede et stykke land og grundlagde den danske handelsstation i Trankebar i 1620.

Jubilæet er en oplagt lejlighed til at fejre og mindes den lange periode, hvor Danmark havde direkte kontakt med Indien, både for at øge bevidstheden om de mange spor, forbindelsen har afsat i begge lande, og for at styrke det kulturelle samarbejde mellem de to lande nu og på længere sigt.

9. oktober 2017 holdt vi et inspirationsmøde for at vejre interessen for at mindes og fejre jubilæumsåret.  Vi mødte flot opbakning og interesse på mødet med repræsentanter fra bl.a. Rigsarkivet, Nationalmuseet, Københavns Universitet, Syddansk universiteter, den danske ambassade i Indien og flere foreninger herunder Marineforeningen, Dansk-Indisk Forening samt naturligvis medlemmer af Foreningen Trankebar.

Vi er nu i fuld gang med at planlægge og afvikle de konkrete arrangementer og projekter.  Projektliste og budget er vedlagt.  Vi vedlægger endvidere to eksemplarer af vores nye foreningshæfte, der beskriver den positive og spændende udvikling af de mange aktiviteter,                    pågår i Trankebar. Det samlede budget er 2,7 millioner kroner medregnet 1,5 million kroner til renovering af Kommandantens Hus i Trankebar.

Sådan har foreningens aktiviteterne foreløbig udmøntet sig i Trankebar:   I år 2002 fik foreningen tilladelse til at renovere første del af Fort Dansborg.

Siden fulgte flere projekter: Renovering af gravsteder på den gamle danske kirkegård, renovering af missionæren Ziegenbalgs bedehus, opførelse af en stor granitkystsikring til beskyttelse af byen efter Tsunamien, renovering af møbler til Jerusalemskirken og Zionskirken, at skaffe midler til renovering af den danske guvernørbygning og renovering af den første del af Kommandantgården, som blev indviet i 2016 som dansk-indisk kulturcenter med Trankebar Maritime Museum og Dronningens historiske Bibliotek. Kulturcentret har siden da været udgangspunkt for historiske højskolekurser og aftenskoleundervisning af byen Trankebars ungdom, work shops i Guvernørhuset, filmforevisning for skolebørn samt kunstudstilling.

Foreningen Trankebar har modtaget en donation fra ØK’s Medarbejderfond på 200.000 kroner til delvis dækning af de mange aktiviteter, der planlægges holdt i Danmark ifølge vedlagte budget og til afholdelse af  Kronborgmødet. Vi håber, at jeres firma vil støtte projektet, og jeres firma vil efterfølgende få en invitation til deltagelse i Kronborgmødet  26. november 2018, hvortil vi også håber på deltagelse af Kongehuset, da vi siden 2002 har modtaget flere donationer fra Dronning Margrethe.

Vh. Poul Petersen, best. Formand . Foreningen Trankebar.

poul@vestfynsefterskole.dk

www. Foreningen-trankebar.dk

Viggo og jeg kom hjem før tid. Jeg var så dum at brække foden.
2 flotte fyre.
Det var sejltur med frokost!!!
Trankebars gamle butik er blevet til selvbetjerning.
Hvordan vi som kunder, kan når varen på den øverste hylde....... man kalder bare på hjælp!!!!
Nu kan guvernørmuren, ikke ende i "vores "have. Der var før et kæmpe hul.
Disse er maskinlavet.

Lidt nyt kan jeg da fortælle.  Hullet til septiktanken er blevet lukket. Dørerne er ved at blive lavet. dem oppe er også næsten færdige.

Der bliver gjort færdig  foran huset, balustrerne bliver ordnet. og hele facaden bliver gjort færdig. Den nye trappe bag til bliver der ikke gjort noget ved, før vi har penge. El arbejdet bliver også færdig. Så har vi heller ikke flere penge, men jeg tænker mig, ved lidt fordrags virksomhed, kan vi måske finde lidt til at vi kan gøre rummet færdig oppe.

Af skoleklasser kommer der dem udefra. Det vil sige de skoler som er på udflugt med de elever som ikke skal til prøve. Der er jo gerne 3 busser med over 50 elever i hver.  De kommer ind og ser tegnefilmen om trankebar. Der er kommet stole. så ungerne sidder på gulvet og lærerne på stolene. -  de er meget begejstret.  De går også en tur på museet. Det er rigtigt fint... den nye projektor er bestil, men ikke kommet endnu. Det vil for skoleklasserne give en bedre oplevelse. Da den vi har, skal stå oppe foran, med den nye kan komme langt tilbage, så der ikke er nogen der vælter den.

Man kan gå ind på Facebook. Foreningen Trankebar. se video mm

af Poul Petersen, netop hjemvendt fra Trankebar den 11. februar 2018

Netop hjemkommet fra Trankebar fandt jeg et afslag fra AP Møllers fond. Pokkers tænkte jeg. Så fik vi heller ikke noget denne gang.- Stor blev min glæde da et af vores medlemmer sendte 400 kroner. En anden lovede 3000.  - Så kan vi komme lidt videre.. få pudset væggene i rummet på 1. salen af Kommandørgården… det er en herlig måde at arbejde på. Små skridt og vi kommer hele tiden videre. Bare vi kan holde håndværkerne i gang så kan vi snart få afsluttet 2. del af renoveringen.

En mail fra trykkeren i Trankebar fortalte at det nye foreningshæfte er blevet færdigt. Knud nåede at aflevere det sidste inden han forlod Trankebar. Hæftet bliver udsendt til medlemmerne direkte fra Indien. Dels koster trykningen kun et par tusinde kroner og dels koster det nok omkring 3 kroner at sende det med posten…

Jeg har netop fået en mail fra Consul Rao i Chennai, hvor han medsendte en artikel fra avisen Decan Cronicle… Den kan ses ved at Google: ”small-town tranquebar decanchronicle”. Sjovt at der i Indien bliver sat mere og mere fokus på Trankebar…   LÆs den under AVISER

I sidste uge fik vi besøg af et par indiske arkitekter som interesserede sig for renovering af gamle historiske bygninger. De besigtigede den gule bygning, kommandantens hus, som ligger ud mod Dronningensgade. De lovede at komme med et forslag til at bringe bygningen tilbage til sin storhedstid, hvor den blev beboet af Trankebars kommandant.. Det bliver vores næste projekt at finde omkring 1 million kroner. Tænk om det kunne lykkes når vi her de næste par år fejrer 400 året for Trankebar.- Jeg har lige haft Karin på mailen. Hun kunne fortælle at der også denne søndag kom mange familier på besøg i vores maritime museum- herligt!

Der kommer et skib!!!
Mon de tror ude på skibene, at disse er soldater??
Vagt på Fortet.1790.

Søndag.

Børnefamiliedag på Trankebar Maritime Museum.

Omkring ved 10 tiden kom de første par små drenge hver med en seddel i hånden, som de havde fået forleden af deres skolelærer -adgangsbilletten til et gratis museumsbesøg for dem og deres familie. -
Vi satte tegnefilmen på og de nærmest slugte den, siddende på gulvet foran projektoren i vores ny filmrum. Så kom familierne- med fint påklædte børn til familieudflugt på museet og efterfølgende frokost på et tæppe ude på Paradepladsen
I løbet af eftermiddagen kom 70 familier med deres børn så vi samlet nåede 300 inden aften… Vi var helt overvældede.

Glade trankebarfamilier som roste både udstillingen af Peter Ankers billeder, vores museum og det nye filmrum som skønt rummet står råt uden døre og tæpper for vinduerne for at holde lyset ude, fungerede..selv med vores lille projektor… Akustikken er ikke god, men billedet står klart.
Vi håber snart at kunne købe både en større projektor og et godt lydanlæg . Vigtigst af alt er at vi har set at det fungerer.
Foruden de inviterede gæster havde vi flere skoler på besøg og andre betalende gæster i løbet af eftermiddagen. Vores mål er at alle børn iTrankebar og omegn skal kende vores kulturcenter og TrankebarMaritime Museum..
I næste weekend inviterer vi en ny skole og sådan fortsætter vi…
Poul Petersen, Trankebar søndag den 4. februar 2018.

Der er inviteret til at komme og se en tegnefilm. Som fortæller Trankebars historie.- Her er det dog klasser fra en udefra skole. Jeg mener at høre , at de var fra Chennai.

Poul skriver.

Det er snart en uge siden vores ankomst til Trankebar natten til onsdag ved 3 tiden om morgenen. Det var en fornøjelse af vågne op til strålende solskin og en kølig brise fra Den Bengalske havbugt. I den forløbne uge har vi nået lidt forskelligt. Karin er ved at forberede en udstilling om guvernør Peter Anker og hun har også købt gardinstof til ophængning i vores Kommandanthus som lyddæmper, da vi kæmper med akustikken i vores bibliotek når der skal være undervisning og vi får det samme problem i vores nye filmlokale.

Det nye rum mod Guvernørhuset er blevet malet og de er nu gået i gang med gulvet. Det bliver i første omgang rå beton da vi ikke har råd til klinker. Vi har forsøgt os med vores lille projektor på væggen og det kan lige gå an når der er helt mørkt . Vi mangler en mere lysfølsom projektor hvis vi skal have gæster til at gå ind og ud ad lokalet mens der vises film.

Vi har mange gæster på vores museum og der vil helt sikkert komme flere når vi får film på programmet.

Vi har arbejdet meget på at få lavet et børneprogram for de lokale skolebørn..men tingene bliver altid ændret, når vi dels løber ind i at skolerne har eksamen for tiden og ikke kan trække elever ud om dagen. Til hverdag har familierne nok at gøre efter arbejdstid, da mor skal lave mad derhjemme. Da vi forelagde ideen for vores veninde Merinal foreslog hun at vi inviterer familier i Trankebar og omegn til en museumsdag. Eleverne får en seddel med hjem til familien- en fribillet for hele familien den efterfølgende weekend….vi starter med Merinals skole den kommende weekend og så fortsætter vi med alle skolerne i Trankebar- Det vil senere kunne udbygges med undervisningsmateriale til børn og forældre…. Én god ide som vi selv tror på. Vi håber at filmrummet bliver færdigt og Karin får lavet Peter Anker udstillingen.

Knud og jeg er startet på vores undervisning af elever på det nye college og i næste uge skal vi på lærerseminariet med samme program. Spoken English, kultur, historie mm.

Kirkegården er blevet groft ryddet omkring gravstederne så man kan gå rundt.

Guvernørhuset er stadig åbent hver eftermiddag og passes af en sød ung dame som vores forening aflønner. Kurator Baskar på fort Dansborg har netop fortalt mig at huset nu er blevet udnævnt til officielt monument og så går de snart i gang med at renovere det- vi får se!

Humøret er højt. Vi har lige været en tur oven på Dansborgs hovedbygning- et imponerende skue ud over havet og byen Trankebar.

I morgen ankommer Vagn Olsen Tidlige DR journalist med et hold gæster på 20 som vi har lovet at vise rundt.. måske kan det give et par ekstra medlemmer og forøget interesse for vores arbejde i Trankebar.

Poul Petersen Trankebar de. 30. januar 2018

Birgit Stricker fortæller om familien.
Dejligt at være tilbage.
Alle på deres pladser. Danskerne er kommet til byen.
Butikken i Trankebar, ved Banken, er blevet selvbetjenings butik.
Mange gode ting kan købes.
Unge piger laver mad i Jordkander på Pongal. Foto PTI

Efter 2 dage med regn og Torden, titter solen frem. Også Myggene, dem kunne vi godt havde undværet!!!

Nu er de startet på MUSIK, tidlig om morgenen til sent aften.   Pongal.

Hvad er Pongal?

Pongal er en fire dage lang høstfestival fejret i Tamil Nadu, som falder i måneden for thailandsk (det vil sige januar-februar sæsonen), når afgrøder som ris, sukkerrør, gurkemeje mv høstes.

Udtrykket "pongal" i tamil betyder "at koge" , og denne festival fejres som en taksigelse ceremoni for årets høst. Pongal, en af ​​de vigtige hinduistiske festivaler, falder omkring samme tid som Lohri hvert år, hvilket er omkring midten af ​​januar.

Pongal er også navnet på en skål, der forbruges i denne festlige tid, som er sød ris , der er kogt med linser .

Den første dag i Pongal - The Bhogi festival

Bhogi-festivalen fejres til ære for Lord Indra, regnenes Gud og herrenes herre.Ritualet af Bhogi Mantalu er også observeret denne dag, hvor ubrugelige ting i husstanden kastes i en bål, der traditionelt er lavet af kødkager og træ.

Den anden dag - Thai Pongal

Denne dag udføres der et specielt ritual, hvor ris og mælk koges sammen i en jordkande - som en gurkemejerfabrik er bundet ud i det åbne som et tilbud til solguden. Sammen med dette tilbydes også stokke sukkerrør, kokosnødder og bananer.

Et andet vigtigt aspekt af denne dag er kolam, det traditionelle design håndtegnet ved indgangen til huse med lime pulver. Denne lovende tegning skal ske tidligt om morgenen og kun

Den tredje dag - Mattu Pongal

Mattu Pongal er dagen fejret i navn af køer. Kvægene er prydet med klokker, kornkorn og kranser og tilbades.

Legenden har det, at Lord Shiva engang sendte sin tyr Basava til jorden med en besked til de dødelige, og bad dem om at få en oliemassage og bad hver dag og at spise en gang om måneden. Basava, dog fejlagtigt annonceret Shiva har bedt folk om at spise dagligt og have et olibade en gang om måneden.

Forarget, Shiva forvist Basava til jorden for evigt, forbandede han skulle pløje markerne for at hjælpe folk med at producere mere mad. Derfor er sammenslutningen af ​​denne dag til kvæg.

En ko udsmykket til Mattu Pongal. Foto: Pinterest

Den fjerde dag - Kaanum Pongal

Kaanum (eller Kanu) Pongal markerer den sidste dag i Pongal. På denne dag udføres et ritual, hvor den resterende søde pongal og anden mad udtages på gården på et vasket gurkemejeblad sammen med betelblade, betelødder og sukkerrør.

Husholdningenes kvinder udfører dette ritual i deres brødres navn og beder om deres velstand.

Så nu er alt det der er blevet sagt, vi vil gerne ønske jer alle en meget glad Pongal!

HAPPY PONGAL TO EVERYONE

Hentet fra nette om Pongal

Karin

Kære Medlemmer.

Nu har jeg sendt et brev til jer alle. Jeg er ked af, at jeg har udtrykt mig lidt klodset.

På bunden af brevet har jeg skrevet Kontonr.

Det skulle jeg nok ikke havde gjort.   Jeg skulle nok havde skrevet det i slutningen af brevet.

Kontonr. er ellers her.   REG.nr. 5365  -  5365 485 056

Tal for alle jeres indbetalinger.

MVH Karin