Facebook: Foreningen Trankebar-indien

NICOBAR-KRØNIKEN

En koloni-historie

af Søren Koustrup

336 sider, illustreret, hæftet med flapper.

ISBN 97-887-93159-64-8, kr. 298,- inkl. moms.

UDKOMMER ca. 25 september

Hvorfor læse om nogle fjerne, i dag næsten glemte tropeøer, som man i øvrigt ikke må besøge?

Fordi disse frodige øer tæt på Ækvator i mere end et århundrede spillede en rolle i danskernes bevidsthed og i vores kolonihistorie.

Nicobarerne (Fredericks-Øerne, De Ostindiske Øer) blev besat af dansk-norske tropper i 1755 med en drøm om at skabe en pendant til Dansk Vestindien – bare meget større. Men let skulle det ikke blive … En del af de medborgere, der blev sendt dertil, forsøgte at gøre deres bedste for at drømmene skulle blive til virkelighed. De ville skabe en tryg base på rejser mellem Europa og Kina – og retur. Ofte var deres indsats forgæves. Ind imellem tragikomisk. Men kedeligt blev det aldrig.    Læs mere under bøger.

Tommerup den 5.august 2021

Kære alle.

På grund af den fortsatte coronakrise er vi desværre tvunget til at aflyse den planlagte og allerede flere gange udsatte 400 års fejring i Trankebar den 11.-12. september.

Vi har dog ikke opgivet tanken om et større offentligt arrangement med fokus på forbindelsen mellem Trankebar og Danmark. Men vi forestiller os nu et arrangement i tilknytning til nyindvielsen af det Kommandantens Hus - måske allerede til februar næste år.

Vi håber meget, at du og din institution vil og kan deltage i festlighederne når tiden kommer.

Jeg har i dag udsendt nedenstående pressemeddelelse til Danmark og Indien.

Mvh. Poul Petersen.

Formand for Foreningen Trankebar.

Tommerup August 5th. 2021

To the Press.

Cancellation of the 400th year celebration in Tranquebar 11th-12thSeptember2021.

Because of the continuing corona crisis we have to cancel the scheduled and already twice postponed celebration of the 400th year of the Danish arrival at Tranquebar in September.

We haven’t dropped the idea of a major public arrangement with focus on the relationship between Denmark and Tranquebar, however. But now we look forward to an arrangement in combination with the inauguration of The Commander's House after restoration – maybe already in February next year.

Poul Petersen.

President of the Danish Tranquebar Association.

Det Indiske flag betydning.

Safrangul:  Naturrigdomme.

Hvid:         Livets Bestående.

Grøn:        Produktion og Liv.

Hjulet:      Kejser Ashokas Symbol.

Egerne i hjulet: Står for Døgnets 24 timer.

Jeg kan ikke lægge Videoerne ind, da det skal være enten You, eller Galaxy.

Så dem må i se på Foreningen Trankebar på facebook.

En fantastisk bog. Skrevet af Raman.- Bogen er skrevet på engelsk.- Bogen er på 424 sider.... se under bøger anmeldelsen kommer bogen kan købes på Syddansk Universitetsforlag.
Ny bog: Historien om de danske -norske kolonier og handelsaktiviteter i Asien har længe været genstand for stor interesse. En meget videnskabelig bog, med udvalgte skrifter af Henning Munch Engelhart. Se under bøger der står også prisen

Om højskole 2021 gå ned til Højskolen  "Besøg Trankebar"

****************************************************************************

Sidste nyt fra Formanden.

14 feb. 2021

Kære alle.

Da det på grund af den fortsatte coronakrise ikke er muligt at gennemføre den planlagte 400 års fejring i Trankebar i februar, har vi besluttet at flytte arrangementet til weekenden den 11.-12. september i stedet.

Et program for dagenes forløb vil blive offentliggjort i juli måned.

Vi håber meget, at du og din institution vil og kan deltage til den tid.

Jeg har i dag udsendt nedenstående pressemeddelelse til Danmark og Indien.

Mvh. Poul Petersen. Best. Formand I Foreningen Trankebar.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

To the Press.

Postponement of the 400th year celebration in Tranquebar to September2021.

Because of the corona crisis we have to cancel the scheduled celebration in February of the 400th year of the Danish arrival at Tranquebar. In stead we have decided to move the planned celebration to the weekend September 11th-12thin the hope that by then the situation will have normalized.

A programme for the event will be released in July.

We hope that you or your institution will and can participate in the celebration in September and help to make it a memorable event for all.

Poul Petersen. President of the Danish Tranquebar Association.

'''''''''''''''''''''''''''**************************************************************************************'''''''''''''''''''''''''

Ja det blev så ikke rigtigt helt sådan. Det regner stadig ,og byggerit kan ikke starte.  Museet holder de åben, men det er spørgsmål om det er ok, da Corona,  heller ikke er ovre i Indien.

*****************************

Formanden skriver.

TMM åbner i morgen.

Jeg har lige haft Sankar i telefonen. Familien var på vej i kirke -2 aftengudstjenester kl. 19 og kl. 11.30.

I dag har de rengjort TMM og i morgen åbner vores museum. I løbet af et par dage satser de på at fortsætte renoveringen af kommandantens hus.--- så det lader til at den værste regntid er ovre.

Godt Nytår fra Poul

**************************************************************************************************************

Der var en cyklon på vej til Trankebar. Alle frygtede, at den skulle komme og rive i husene. Men gudskelov gik det ikke så galt. Jeg husker ikke hvor stor den var,- den tog lige en anden retning. Sankar tog lige et smut ud. Se billeder, under nyheder.

Lidt nyheder fra Sankar. Foreningens mand i Trankebar

Troperegnen har sat ind på Coromandelkysten. Det betyder at arbejdet ikke kom i gang og sikkert ikke kommer i gang før efter Jul..

Amul Jodi (vores museumsdame) har fået orlov et par måneder til at passe sin coronasyge mor som ligger hjemme i huset.

Sankar håber at kunne åbne vores museum om nogle dage og som afløser for Amul har han aftalt med vores gamle museumsmand Krisnamurthy at han skal passe museets gæster.

Udover det, så kunne Sankar fortælle, at alle har det godt.

Smitten.

ingen mennesker. Her plejer der at være folk.

Nyhed fra Trankebar.

Der er flere personer der er blevet smittet i byen.  Men endnu ikke mange.

CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCoronaCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC:

Stadig ingen nyheder fra Trankebar. - De venter på at de snart kan åbne museet.

Skolerne er stadig lukket,  Sankar har fået en cement blander. Så de er klar når byggerriet kan starte.

Der er ikke meget nyt. Sankar fortæller at Trankebar ligger øde hen, ingen besøgende i byen.  -  Man kan kun handle i bestemte tidsrum.  Der kan ikke købes matrialer til byggeriet, da meget af det skal hentes over bygrænser,og der er stadig restriktioner, dog  håber de på at der kan komme gang i sagerne i næste uge.   Fortet har lukket og foreningens museum, samt Ziegenbalg er lukket.

Der kommer ikke folk til byen.  Og dem der har feber bliver testet for covid19  på hospitalerne.  Men hvor meget de ellers har styr på det er lidt hen i det uvisse.

Amul Jody,s mor er smittet, hun ligger på hospitalet, man må ikke som familie komme med mad eller på besøg. Så hvordan hun har det , ved vi ikke.Men der bliver fortalt , at resten af familien ikke er smittet.

Så er der startet igen.

Den 22 fredag stillede arbejderne på Pladsen og gik igang.

Arbejdet er gået igang igen: Se under kommandens gård.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Nyt Om 400 år - Ankomst til Trankebar.

Gå ind på  i venstre side, ned til Besøg Trankebar.  Nr. 2 klik

Højskole med ank. til Trankebar.