Det endelige Program

Højskole 2019 …TILMELD  NU !

Tilmeldingsfrist hurtigst muligt før Jul.       Højskole i Trankebar.  ”Trankebar 400 år”.   -------   24. januar- 2. februar 2019

************************************************************************************************************

10 dages tur med et par timers daglig undervisning i Trankebars historie og kultur med rundture i Trankebar og omegn.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet og i indisk samfund og kultur.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret på Dronningensgade i foreningens hus ”Flora Cottage” og hos vore venner i nabohuset.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun laver også en lækker tamilsk aftensmad.

Næste formiddag tager vi på en rundtur i Trankebar By og om eftermiddagen fortæller Poul om sit møde med Trankebar.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek, så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620- 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og kommer tæt på virkeligheden, som den leves i et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske historie og kultur.

Efter nogle dage i Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne” mm. i Trankebarområdet, og vi tager på en heldagstur sydpå til Velankanni , hvortil  tusinder af katolske pilgrimme valfarter hvert år. På vejen besøger vi et muslimsk valfartssted og en lille katolsk kirke fra 1500-tallet.

Efter 8 dage i  Trankebar  går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyver med KLM fra Billund til Chennai.   ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale)

Afgang fra Billund kl. 10.10

Ankomst til Chennai næste morgen 01.45 . Herefter kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Ved ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora.  Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Den daglige undervisning vil foregå i Kommandantens Hus – Danish-Indian Cultural Centre.

Flybilletten koster: 2.982 kr. (d .01.12.18 hos Kilroy )   Højskoleopholdet :  6.500 kr

I alt ca. 9.680 kr..

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn.

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse,  Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i januar måned på omkring 30. grader om dagen .

Maksimalt deltagerantal: ca. 10.

Knud Helles:   knudhelles@troensemail.dk     tlf. 27504224

Poul Petersen: poul@vestfynsefterskole.dk   tlf. 40922637