25. juli - 2019

Højskole i Trankebar.         ”Trankebar 400 år”.       25. juli- 3. august 2019

10 dages tur med et par timers daglig undervisning i Trankebars historie og kultur med rundture i Trankebar og omegn.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet og i indisk samfund og kultur.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret på Dronningensgade i foreningens hus ”Flora Cottage” og hos vore venner i nabohuset.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun laver også en lækker tamilsk aftensmad.

Næste formiddag tager Knud jer på en rundtur i Trankebar By og om eftermiddagen fortæller Poul om sit møde med Trankebar.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek, så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620- 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og kommer tæt på virkeligheden, som den leves i et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske historie og kultur.

Efter nogle dage i Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne” mm. i Trankebarområdet, og vi tager på en heldagstur sydpå til Velankanni , hvortil  tusinder af katolske pilgrimme valfarter hvert år. På vejen besøger vi et muslimsk valfartssted og en lille katolsk kirke fra 1500-tallet.

Efter 8 dage i  Trankebar  går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyver med Air india. Afgang København 20,45 ankomst Chennai 12.45 dagen efter (Ca. 12 timers flyvetid )    ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale.

Fra lufthavnen i  Chennai kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Efter ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora.  Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Den daglige undervisning vil foregå i Kommandantens Hus – Danish-Indian Cultural Centre.

Flybilletten koster ca. 6000 kr. ( Højskoleopholdet :  6.500 kr)

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn .

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse,  Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i august måned på omkring 30. grader om dagen .

Maksimalt deltagerantal: ca. 10.

Poul Petersen (poul@vestfynsefterskole.dk – 40922637)

Knud Helles  ( k.helles@yahoo.com) - tlf. 27504224 )

Undervisning
Udsigt fra guvernørboligen
Set fra Guvernørboligen
Stricker fortæller.
Elever , hilser på højskolefolket

Lidt fra Højskolen

Højskoleugen i Trankebar.

Efter ankomsten til Trankebar sent om aftenen fik vi et dejligt måltid indiske aftensmad og Knud havde deltagerne med på en aftentur rundt om Paradepladsen.

Efter en god nats søvn kunne Knud efter morgenmaden i foreningens Hus tage holdet med på en historisk rundtur i Trankebar By.- Over middag kunne jeg holde den første undervisningstime i vores nye lokale på førstesalen af kulturcentret.. Her der dejligt luftigt og akustikken god. Jeg fortalte om mit første møde med Trankebar for næsten 30 år siden og vores projekter i byen siden vi indviede Fort Dansborg i 2002.

Næste morgen var der tur til fiske- auktionen og fiskerlandsbyen. Om eftermiddagen Historie og samfund samt dagligliv i Indien.

Om mandagen gennemgik Knud de forskellige religioner I Trankebar og eftermiddagen sluttede med et besøg hos søstrene i Sct Theresa Convent- byens kloster, som driver skoler for over 3000 elever, har børnehjem og tager sig af 500 udsatte kvinder. Vi sluttede af med en aftenbøn og aftensang for de mange elever som bor i Conventet - som altid en fantastisk oplevelse.

Næste dag var overskriften ”All Religions Merge i Tranquebar ” Hvor indbyggerne i Trankebar gennem mange år har levet fredeligt sammen på trods af religiøse forskelle og hvor man arbejder sammen og respekterer hinandens forskelligheder. Vi sluttede af med en tur til Velankani, et religiøst pilgrimsted 60 km syd for Trankebar.

Her til morgen fik jeg naboens pige som er uddannet sygeplejerske og for et par år siden giftede sig uden forældrenes tilladelse, til at fortælle om sit liv og om vilkårene for familielivet i Sydindien..

Et par sømænd blandt vores gruppe ville godt have en sejlads med de lokale fiskere. Her har vi fået det problem at de lokale fiskere er blevet forbudt at tage folk udefra på bådture- det blev dog klaret ved at gå ud fra en nærliggende fiskerlandsby .

Knud er nu på tur med gruppen til haverne, hvor danskerne i kolonitiden havde opført sommerboliger, hvor de kunne trække sig lidt væk fra kysten i den varme tid af året.

I morgen står den på skolebesøg i byens mange skoler og på fredag slutter vi med et besøg af et par muslimske piger, som Knud og jeg havde i aftenskole for et par år siden. De skal fortælle om deres liv og om vilkårene for en muslimsk pige i Trankebar.

Når vi samme eftermiddag hilser af med gruppen og sætter dem ind i bilen til lufthavnen, håber jeg at vi har givet vinterens højskolehold et indtryk af livet i vores gamle danske koloni.

Sideløbende med højskolen tager vi os af en del andre aktiviteter.

Haven i kulturcentret er ved at blive ryddet. Der skal bygges et lille the-køkken i haven og vi har allerede begyndt på the-servering under palmebladene ud mod Paradepladsen.  Jeg håber at vi om ikke så lang tid kan lave servering både i haven og oppe på terrassen. Vi har bestemt at servering kun er for museumsgæsterne. Det er en museumscafe. Vores maritime museum har fået udstillingsskabene frisket op. Det klarer Elise, et af vores mangeårige medlemmer og det ser flot ud. -Vi befinder os jo i et klima med meget støv og fugtighed. Dejligt når flere af vores medlemmer vil hjælpe til.

Der kommer mange gæster på vores museum og det bliver også brugt af de lokale skoler. Dagen før vores ankomst havde museet 400 skolebørn.

Vejret er dejligt. Vi har en varme om dagen, som er til at holde ud og en brise næsten hver nat.

Folk i byen er glade for at man nu endelig har fået en Biskop i Tamil Nadu Evangelic Lutheran Church, som efter sigende skulle være et ordentligt- ikke korrupt - menneske.. Så nu venter vi på at de i maj får valgt et nyt kirkeråd, så vi kan få udvidet vores lejekontrakt Kommandantgården.

Poul Petersen. Trankebar den 30. januar 2019.

************************************************************************************************************

Næste formiddag tager vi på en rundtur i Trankebar By og om eftermiddagen fortæller Poul om sit møde med Trankebar.

Vi flyver med KLM fra Billund til Chennai.   ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale)

Afgang fra Billund kl. 10.10

Ankomst til Chennai næste morgen 01.45 . Herefter kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Ved ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora.  Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Flybilletten koster: 2.982 kr. (d .01.12.18 hos Kilroy )   Højskoleopholdet :  6.500 kr

I alt ca. 9.680 kr..

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn.

Temperaturen i Trankebar ligger i januar måned på omkring 30. grader om dagen .

Maksimalt deltagerantal: ca. 10.

Knud Helles:   knudhelles@troensemail.dk     tlf. 27504224

Poul Petersen: poul@vestfynsefterskole.dk   tlf. 40922637