Det endelige Program

Sommerens rejse til Trankebar

Sidst i juli rejser en gruppe af foreningens medlemmer til Trankebar.

Hvis der er flere som har lyst til at rejse med, så har vi et par ledige senge i foreningens hus ”Flora Cottage.”

Kontakt Poul på tlf. 40922637.

Højskole i Trankebar.         ”Trankebar 400 år”.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet og i indisk samfund og kultur.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret på Dronningensgade i foreningens hus ”Flora Cottage” og hos vore venner i nabohuset.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun laver også en lækker tamilsk aftensmad.

Næste formiddag tager vi på en rundtur i Trankebar By og om eftermiddagen fortæller Poul om sit møde med Trankebar.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek, så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620- 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og kommer tæt på virkeligheden, som den leves i et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske historie og kultur.

Efter nogle dage i Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne” mm. i Trankebarområdet, og vi tager på en heldagstur sydpå til Velankanni , hvortil  tusinder af katolske pilgrimme valfarter hvert år. På vejen besøger vi et muslimsk valfartssted og en lille katolsk kirke fra 1500-tallet.

Efter 8 dage i  Trankebar  går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyver med SAS/Air India fra København til Chennai.   ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale)

Afgang fra København kl. ca. 17.

Ankomst til Chennai næste middag kl. ca. 12. Herefter kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Ved ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora.  Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Den daglige undervisning vil foregå i Kommandantens Hus – Danish-Indian Cultural Centre.

( der kan ikke fortælles om en fast pris nu.)

Højskoleopholdet :

I alt ca.

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn.

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse,  Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i juli måned på omkring 32. grader om dagen .

Maksimalt deltagerantal: ca. 10.

Poul Petersen (poul@vestfynsefterskole.dk – 40922637)