Standardside

Højskole 2020

Højskole i Trankebar.     ”Trankebar 400 år”.       Ca. 18. januar- 27. januar 2020

10 dages tur med et par timers daglig undervisning i Trankebars historie og kultur med rundture i Trankebar og omegn.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet og i indisk samfund og kultur.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret på Dronningensgade i foreningens hus ”Flora Cottage” og hos vore venner i nabohuset.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun laver også en lækker tamilsk aftensmad.

Næste formiddag tager Knud jer på en rundtur i Trankebar By og om eftermiddagen fortæller Poul om sit møde med Trankebar.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek, så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620- 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og kommer tæt på virkeligheden, som den leves i et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske historie og kultur.

En af dagene Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne”  i landsbyerne som hørte til Trankebarområdet i den danske periode.

Efter 8 dage i  Trankebar  går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyver med Air india. Afgang København 20,45 ankomst Chennai 12.45 dagen efter (Ca. 12 timers flyvetid )    ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale.

Fra lufthavnen i  Chennai kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Efter ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora.  Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Den daglige undervisning vil foregå i Kommandantens Hus – Danish-Indian Cultural Centre.

Flybilletten koster 4-5000 kr. ( Højskoleopholdet :  6.500 kr)

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til det store tempel i Tanjavur hvor vi også besøger prinsens palads.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn .

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse,  Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i januar måned på omkring 30. grader om dagen .

Maksimalt deltagerantal: ca. 10.

Poul Petersen (poul@vestfynsefterskole.dk – 40922637)

Knud Helles  ( k.helles@yahoo.com) - tlf. 27504224 )

Undervisning
Udsigt fra guvernørboligen