Kursus 10 okt.

Den nye bog som Dronningensbibliotek fik foræret. er med anstand kommet godt ind i biblioteket. Vi fik 2 bøger sendt fra Danmark til Indien. Tak for det.

Vi ankom til Trankebar omkring midnat. En lidt lang rejse med flyforsinkelse over Delhi –videre med på indenrigsfly der mod sædvane landede i  den internationale lufthavn da vi endelig nåede Chennai sent på eftermiddagen.

Efter at vores højskoledeltagere var blevet indlogeret i  Flora Cottage, kunne også vi, Knud og jeg, få os god gang nattesøvn til vi blev vækket af naboens hane ved 8 tiden næste morgen.

Dagens program startede med en rundtur i Trankebar By. Over middag fortalte jeg om” mit første møde med Trankebar og Indien i 1989 ”og fortsatte med den enorme udvikling det store land har været igennem de sidste 25 år…

Fredag morgen var programmet ”fiskersamfundet og Tsunamien” og besøg i fiskernes auktionshal da de landede nattens fangst. Så hed det ”Indiens historie og samfund”. Vi må nok erkende at vores undervisning i det nye lokale i Dronningen bibliotek gav problemer med akustikken. De hårde cementvægge og betonloftet giver genlyd så det kniber med koncentrationen- det skal vi have gjort noget ved. Jeg er allerede i gang med at se på muligheder for at skaffe lydbats til opsætning i loftet.. Da jeg forlagde problemer for vores gode ven Sankar, der står for byggeriet, sagde han, vi plejer at lukke vinduerne op . Han forstod ikke problemet…

Nå, men det må løses.

Vi fortsatte med” dagligliv i Indien”.  Knud flyttede undervisningen til Riddersalen i Flora cottage hvor vi også indtager de daglige måltider. Jeg klarede undervisningen på terrassen af vores Hvide Hus i Posthusgade. Vi er da heldigvis ikke ikke bundet af at skulle klare det hele fra et lokale, men kan bevæge os rundt i Trankebar by, hvor vi nu finder det mest hensigtsmæssigt .

I dag lørdag hedder programmet ”Den danske koloni. Religioner og mission” det klarer Knud med hjælp fra folkene i Ziegenbalgs Spiritual Center og  det nye Ziegelbalg museum i Admiralsgade.

Over middag er det ”fort Dansborg” og vi skulle have fortsat ude i Conventet hos søster Karuna, men det blev aflyst da de lige skulle have fejret en helgen den eftermiddag.. Vi har godt nok lavet et program hjemmefra , men ved at de endelige aftaler på stedet skal laves i sidste øjeblik da de ellers ikke holder.

Klokken er nu lidt over 8. - Jeg har ikke fået min morgen kaffe, da der som sædvanlig var strømafbrydelse , men det vænner man sig til.  Naboens hane har galet siden vi hørte morgenvækningen ovre fra moskeen ved 5 tiden. Snart kommer det musik i højttalerne ovre fra Jerusalemskirken der blander sig med lyden af alt det andet. ”This is India ” .

Seneste nyt om højskolen.

Knud Helles Fortæller på Dansborg, på sidste års højskoletur.

Højskole i Trankebar.

Den 10. oktober rejser Poul Petersen og Knud Helles igen med et højskolehold
til vores gamle danske koloni på Coromandelkysten i Sydindien.
Turen tager i alt 10 dage.
Overnatning sker i Foreningen Trankebars hus Flora Cottage på
Dronningensgade. Den daglige undervisning vil forgå i Kommandantens Hus -
Dansk -indisk Kulturcenter og rundt om i Trankebar og omegn. Her vil Knud og
Poul føre deltagerne ind i den dansk-indiske historie i byen, hvor danskerne
regerede gennem 225 år fra år 1620 - 1845.
Fra historien til det moderne Indien, hvor deltagerne vil blive præsenteret
for emner som familieliv, kaster, religion, skolevæsen, det indiske
demokrati og den tankemåde som adskiller inderne fra den vestlige tankegang.

Flyrejsen er med Air India fra København over Delhi til Chennai , hvor en
bus bringer gruppen videre gennem den pulserende indiske trafik mellem køer
og geder og en hel masse andet.
Knud og Poul vil forsøge at sende daglige breve hjem fra turen hvis nettet
virker og der ellers er strøm.

Der vil blive udbudt endnu et højskoleophold i Trankebar til januar/februar
og  Poul fortæller at de allerede er har fået de første tilmeldinger til
vinterens tur.

Afgang fra København tirsdag den 10. oktober kl. ca. 14.

Højskole kursus

Vi har nu fået nok tilmeldinger til at vi har meldt ud at vores kursus i efterårsferien bliver gennemført.

Air India starter en ny rute fra København til Delhi til september. Det vil sandsynligvis gøre priserne billigere til Chennai .  (Prisen på Momondo d. 8. juni = 3032 kr. )  Så vi har meddelt de tilmeldte deltagere,  at vi afventer og bestiller billetterne i sommerferien.

Højskole i Trankebar.  (foreløbigt program)

10 dages tur med et par timers daglig undervisning  i Trankebars historie og kultur med rundture i Trankebar og omegn.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret i Flora Cottage på Dronningensgade eller i nærliggende huse eller lokalt hotel.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun laver også en lækker tamilsk aftensmad.

Næste morgen starter historieundervisningen og den første rundtur i Trankebar By.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek, så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620 til 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og kommer tæt  på virkeligheden, som den leves i  et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske kultur.

Efter nogle dage i Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne” i Trankebarområdet,  og vi bevæger os videre til Velankanni, hvortil  tusinder af katolske pilgrimme valfarter hvert år.

Efter 8 dage i Trankebar går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyve med Emirates Airlines fra København til Chennai. (Visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale)

Afgang fra København tirsdag den 10. oktober kl. ca. 14.

Ankomst til Chennai næste morgen kl.8.10. Herefter kører vimed vores egen bus til Trankebar.

Ved ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad + køkken - eller i tilsvarende værelser tæt på Flora. Spisning foregår i Flora Cottage - et herligt gammelt tamilsk hus.

Den daglige undervisning vil foregå i Kommandantens Hus – Dansk-Indisk Kulturcenter.

Prisen for den 9 dages tur er 11.950 kr.

Flybilletten kosterca. 6.000 kr.   (man bestiller og betaler selv flyrejsen) -kan blive billigere!!

Højskoleopholdet  5.950 kr

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad + aftensmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport fra Trankebar til Chennai Lufthavn.

Det forudsætter at deltagerne tegner et medlemskab i Foreningen Trankebar (250 kr.)

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse, Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i oktober måned på omkring 30 grader om dagen og 28 om natten.

Tilmelding og betaling af højskoledelen den 1. juli 2017.

på Foreningen Trankebars konto :  5630. 0718 832 160. og ved at sende en mail til:

Poul Petersen (poul@vestfynsefterskole.dk – 40922637)

Mange hilsener

Poul Petersen – Foreningen Trankebar