Sidste nyt fra Trankebar

Alt hvad hjertet kan begære.
Der er små boder overalt. Ved stranden, på Paradepladsen og ned af hovedgaden.
Der er simpelthen mennesker overalt. Familie hygge. Man har mad med hjemmefra, eller man køber ved boderne.
Stokkedans.
Kolam. nr. 1
En meget speciel dans!. Damen har bind for øjnene og nu skal hun skære bananer væk med en skarp kniv. BANANEN ligger på drengenes maver, samt en i munden.-Tak spids!
Den nye Turist sekretær.
Hun danser med en messing krukke på hovedet.
Risen koges.

Viggo og jeg befinder os nu I Trankebar.   Vejret kan vi ikke beklage os over. - Sol Sol Sol.

Her til morgen var vi inviteret til Pongal Fest. - Det var Turist kontoret,  der sammen med Lions club, der havde styr på det. Festen foregik foran Guvernørboligen. Med overdækning og Plaststole.

Der var dans, trommedans, stokkedans og Krukke dans.   Pungal, er fest for begyndelse for et nyt Høstår af ris.  Man koger mælk hvori man putter den sidste høstede ris i en keramik potte og lader den koge så mælken koger over.  Derefter deles der ud af risen, samt bananer.

Alt imens risen bliver færdig, danses der, bliver holdt tale.  -  Der var lidt snak om, at  Turist sekretaren var kommet for sent ud med at fortælle  at der var en fest. Så der var ikke så mange. -

Men det var meget hyggeligt alligevel.

Der blev tegnet kolam inde i Bygningen. Som jeg så skulle bedømme.  Det var elever fra den katolske skole der tegnede.  -  Alle fra de lokale aviser var på stedet. Vi fik fortalt dem at de måtte endelig også komme den 5 feb.Det lokale TVhold, var også mødt frem.

Al denne festeri gør, at vi får ødelagt vores nattesøvn, da musikken fra Templet starter med høj båndmusik  kl. 5 Morgen.  Ikke engang ørepropperne,  kan holde larmen  ude.  Det er dog det der gør Indien dejlig. -  Man kommer hinanden ved.

Huset er næsten færdig i venstre side. Vi må stoppe nu da pengene er brugt.

Rapport fra 10 dage i Trankebar november 2016

v. formand Poul Petersen

Vi afrejste fra København den 15. november. Da vi stod i lufthavnen kom der en SMS fra min kone Ruth  ” 50 af de store fra Margrethe ”…. En efterfølgende opringning kunne bekræfte at vores Dronning har bevilget 50.000 kr. til renovering af Kommandørgården. Så vi, Aage Kurstein og jeg var både stolte og glade, da vi satte os op i flyveren på vej mod Chennai.  Vi landede kl. 8.30. Efter 6 timers køretur nåede vi Trankebar i strålende solskin. Skønt vi var trætte, skulle vi som det første lige en tur over i kommandørgården for at se, hvor langt håndværkerne var kommet. Selvom vi havde fået daglige billeder og rapporter fra Sankar over nettet, er det trods alt noget andet at være på stedet. Med os i flyveren havde vi en model af Fregatten Jylland skænket af Fregatmuseet i Æbeltoft. Godt nok nåede den rigtige Fregat aldrig Trankebar, men kun til De Vestindiske Øer. Alligevel er det et flot sejlskib, der viser de danske skibsbygger-traditioner - og en sejlføring, der ikke er så meget anderledes end de skibe, som besejlede vores gamle handelsstation. Det bliver den første skibsmodel i en forhåbentlig fremtidig større modelskibssamling på Trankebar Maritime museum.

Den næste uge gik med at planlægge indretningen af Kommandørgården. Vi har planlagt følgende. I indgangspartiet sidder vores museumsmand Krisnamurthi og sælger billetter. I dette rum kan der også købes bøger, postkort, smykker og lignende - en lille museumsbutik. Det første rum til venstre for indgangen bliver forbeholdt historien og biblioteket og bliver indrettet med vores cafemøbler fra det gamle bibliotek. Rum nr. 2 bliver med fiskeri og søfart. I midten opstilles den store Selling. Langs sidevæggene laves skabe med lys til de udstillede genstande. I enden af dette rum bliver der videoforevisning med plads til ca. 50 siddende gæster. I haven laver vi et bådhus i den tidligere spisesal med Jesusbilledet i gavlen. I forhaven under det store træ starter Merinal en cafe. Det bliver muligt at benytte vores nye store terrasse mod betaling – vi skal jo have nogle penge i kassen, så vi kan dække driften.

Vi indvier første del af projektet med en fejring over 2 dage. Lørdag den 4. februar bliver der sportskonkurrencer mellem byens skoler. Søndag den 5. februar kl. 16.00 fejrer vi åbningen af   ”Danish, Indian Cultural Center.”  District Collectoren fra Nagapattinam har lovet at deltage og hejse flaget, hvis han får lov af regeringen til at vi hejser vore 2 landes flag – det håber vi. Endvidere håber vi, at vores ambassadør fra Delhi og Consul Rao fra Chennai deltager.  Merinal har inviterer de som man bør invitere i Trankebar og omegn og vi lader invitationer gå ud i Danmark. Vores datter Marie kommer med lærere og elever, i alt 41 personer, fra Vestfyns Efterskole. Udover det håber vi, at mange af vores forenings medlemmer vil deltage i fejringen. De, som der ikke er plads til i Flora cottage, vil kunne bo enten hos Sankar eller i de nye værelser i Royal Park i Dronningensgade eller på Nemranas hotel.

Vi glæder os mest af alt til at fejre begivenheden sammen med Trankebars borgere.

I ønskes alle en Glædelig Jul og håber at se jer i Trankebar den 5. februar.

Vi håber stadig at flere vil støtte os med midler til yderligere renovering af kommandørgården. Næste fase bliver rummet til højre for hovedindgangen der også skal have fladt tag med terrasse. Som det sidste skal indgangspartiet fornyes. Samlet mangler vi 150.000 kr. til de 2 projekter.

PS. Der er stadig ledige pladser på højskoleprojektet . Flere har spurgt om det er muligt at deltage både i fejringen af Kommandørgården og i højskolen… Det er det.

Foreningen har fået et nyt "slag" skib.