Trankebar

Højskole 2017

Højskole i Trankebar.   (foreløbigt program !! )

10 dages tur med et par timers daglig undervisning  i Trankebars historie og kultur med rundture i Trankebar og omegn.

Målet med turen er at give deltagerne et indblik i foreningens arbejde med vores fælles dansk-indiske historie på stedet.

Vi kører samlet fra Chennai lufthavn og passerer efter ca. 6 timer den gamle Landport til byen Trankebar.

I Trankebar bliver vi indkvarteret  i Flora Cottage på Dronningensgade eller i nærliggende huse.

Morgenmaden sørger vores søde veninde Merinal for, og hun kan også klare en omgang lækker tamilsk

Aftensmad for omkring  15 kr.

Næste morgen starter historieundervisningen og den første rundtur i Trankebar By.

De følgende dage vil deltagerne komme tæt på byens liv og Trankebars befolkning. Vi får mange traveture rundt i byen. Vi får lejlighed til at fordybe os i bøgerne i Dronningens Bibliotek,  så vi kan få en fornemmelse af, hvordan de lokale har levet i den danske periode fra 1620- 1845.  Hver dag starter med et fælles oplæg, og derefter går vi ud i byen og  kommer tæt  på virkeligheden, som den leves i  et lille indisk samfund.

De daglige fortælletimer vil oplyse deltagerne om den fælles dansk-indiske historie gennem de 225 år, Trankebar var en dansk handelsstation, og om den indiske kultur.

Efter nogle dage i Trankebar tager vi på udflugt til ”haverne”  iTrankebarområdet,  og vi bevæger os videre

til Velankanni , hvortil  tusinder af katolske pilgrimme valfarter hvert år.

Efter 8 dage i  Trankebar  går det atter mod Chennai, hvorfra vi flyver hjem til Danmark beriget med viden om både Trankebars historie og livet, som det leves i  Trankebar i dag.

Vi flyver fra med Emirate Airlines fra København til Chennai.   ( visum + flyrejse skal man selv sørge for at bestille og betale)

Afgang fra København kl. ca. 14.

Ankomst til Chennai næste morgen kl.8.10. Herefter kører vi med vores egen bus til Trankebar.

Ved ankomsten til Trankebar fordeles deltagerne på værelser i Flora Cottage - et dejligt hus med vesteuropæiske toiletter + bad  + køkken-  eller i tilsvarende værelser tæt på Flora. Spisning og det meste af den daglige undervisning foregår også i Flora Cottage. Flora Cottage er et herligt gammelt tamilsk hus.

Prisen for den 10 dages tur er ca.10.000 kr.

Flybilletten kosterca. 5.000 kr.    ( man bestiller og betaler selv flyrejsen)

Højskoleopholdet  5.000 kr

Opholdet dækker følgende:

Transport  fra Chennai lufthavn til Trankebar

En seng med morgenmad.

Daglig undervisning og guidede rundture i Trankebar og omegn.

Bustur til Vellankanni.

Hjemtransport  fra Trankebar til Chennai Lufthavn.

Undervisere vil være 2 medlemmer af foreningens bestyrelse,  Knud Helles og Poul Petersen.

Temperaturen i Trankebar ligger i juli måned på omkring  30grader om dagen og 28 om natten.

Tilmelding:senest den 1. decemberPoul Petersen (poul@vestfynsefterskole.dk – 40922637)

eller tilKnud Helles (knudhelles@troensemail.dk – 27504224)

Rejsen gennemføres ved min. 10 deltagere.

Alle tilmeldte får senest den 1o. december besked pr mail, om rejsen kan gennemføres