Fotoalbum

Kommandant gården.

Kommandant gården er på det gamle  Trellundskort   fra 1693. Her kan man se en flot bygning på Dronningensgade. På det billed er Kommandant gården faktisk den største bygning  efter Fortet.
Dengang fandtes Zionskirken, Jerusalemskirken, Guvernørboligen eller Collerkters bolig ikke, så de er ikke   med på kortet.
Går man ind i Boligen, finder man en flot buet kælder, som måske er den ældste del.
Det er meget sjovt at tænke på, at de fleste Danske bygninger var med flade tage, men ikke denne bygning.  Det hus der ligger ud mod paradepladsen, er lagerbygning for kommandørgården.  Vi kan selvfølgelig ikke regne med, at korten er korrekt tegnet, men de fleste bygninger ligger der, den dag i dag. Så lidt rigtigt er der da på det kort.
Henrik Hess 1623 var i Roland Crappe´s fravær, Kommandant.  - Der er sikkert mange flere.

Paul Panck  f. 1690 i TR. blev som voksen ansat i Kolonien først som sekretær, kasserer, medlem af retten, 1723 overbogholder, hvor han var gift med Karen Werming. Kommandant og Guvernør. Og han har sikkert boet i denne gård. 1738 fik han titlen Kommandant og guvernør.
(Panck var søn af Jacob Panck Assisteni TR.)14 dec. 1747 døde han i TR. 57 år gammel. Efterlod hustruen og 2 døtre. Alheid Viveke  og Wendela Elisabeth.
På begæring Fr. Holmsted, Sendte han 1740 " for tredie gang" han en lille indisk pige til Dronningen som gave. Tillige med en dreng til Kronprinsen. ( Tænk at man kunne gøre det)

Alle de nyeste billeder ligger under Kulturcenter.

Kilder: K. Larsen
Guvernører og Komandanter, side 97.  Paul K. Panck.